Последование общего молебна. О молитвословиях и молебных пениях на разные случаи

А сейчас я расскажу о том, как можно очень быстро создать хороший церковный хор «с нуля». Для этого не нужно ни денег, ни особого музыкального образования. Полгода подпевать какому-нибудь уже сложившемуся хору тоже не нужно. Необходимо лишь то, чтобы служащий священник смог спеть молебен сам. Тогда задавать тон на молебне тоже не нужно. От регента требуется тоже самый минимум: знание нот и хоть какой-то музыкальный слух. Тогда хор сформируется очень быстро и почти автоматически. Конечно, здесь есть некоторые тонкости. О них и пойдет речь.

Но для начала пару слов о том, чего мы здесь не коснемся. В последнюю очередь в любительский хор следует добавлять теноровую партию. Это самая нетривиальная задача, о которой необходим отдельный разговор. В предпоследнюю очередь добавляется бас. Если два верхних женских голоса достаточно устойчивы, бас добавить не так уж трудно. Особенно если упомянутый в прошлом абзаце батюшка знает не только второй голос, но и басовую партию. Основная проблема в том, чтобы выучили свои партии именно верхние голоса. О них мы и поговорим.

Обычно в клиросных ансамблях партии учат самым примитивным способом: подпевают тем, кто уже их знает. Это медленно, долго и неэффективно. Другие способы, как правило, не проходят, потому что песнопений очень много, а закономерности обобщить трудно. Но трудно не значит невозможно. Немного терпения, и через пару абзацев мы легко справимся с задачей, которая многим кажется совершенно неразрешимой.

Кое-какие закономерности все же были найдены. Хоровой дирижер и регент Николай Данилин (хор под его руководством исполнил премьеру «Всенощной» Рахманинова) говорил о том, что певцов нужно обучить лишь двум вещам: пению малой секунды вниз и большой секунды вверх. Действительно, это две существенных трудности: в обоих случаях хор склонен петь ниже, чем следует. А если петь в таких случаях с некоторой тенденцией к повышению, хор избавится от очень большого числа проблем.

И все же это не самый эффективный путь. Решением проблемы точного пения (или, как еще говорят, «правильного интонирования») в самом общем случае занимается дисциплина под названием «сольфеджио». А правильный подход, который сформулировал мой дядя , заключается в развитии абсолютного слышания ступеней относительно главного устоя — I-й ступени. Для человека, освоившего методику А.П. Куличкина, достаточно услышать одну лишь первую ступень, чтобы спеть любую из 17 ступеней мажора или минора (17 — потому что повышенные и пониженные ступени, в общем случае, отличаются). По такой методике целесообразно учить профессиональных музыкантов.

В современном церковном обиходе ситуация гораздо проще. Все 17 ступеней, как правило, не используются. Но принцип от этого не меняется! Запоминать следует именно абсолютную высоту ступеней относительно главной, I-й ступени. Отдельно в мажоре, отдельно в миноре. Почему так? Очень просто: песнопений много, звуковых последовательностей чуть меньше, но тоже очень много, а ступеней в основном используется всего четырнадцать: семь в мажоре и семь в миноре (в большинстве случаев минорная тональность на большую секунду выше, чем соответствующий мажор, как это повелось еще со времен Дилецкого):

Если их выучить, со всем остальным проблем не будет. И проще всего это сделать, если петь общий молебен одновременно со священником, который знает второй голос. Мало того: в последовании общего молебна сконцентрированы еще и основные «попевочные» трудности церковного обихода.

Теперь, наконец, перейдем к конкретике. Последование общего молебна можно условно разбить на 12 музыкальных элементов:








Последование общего молебна. 12 музыкальных элементов

Работу необходимо вести одновременно в двух направлениях:

  1. Сначала учим более простые элементы, затем — более сложные;
  2. Сначала учим второй голос, затем выстраиваем первый относительно второго и поем на два голоса.

Второй голос является главным. Поэтому большинство должно петь именно его. Первый голос учат те, кто уже выучили второй (наиболее продвинутые). А те, которые поют второй, как-нибудь при случае должны со временем выучить и первый. Это впоследствии пригодится. При малейших «накладках» первый голос убираем, и все вместе поем второй.

При разучивании элементов встречаются три разновидности трудностей. Это появление новых ступеней, пение знакомых ступеней в в непривычном порядке, переход из мажора в минор и обратно (смена I-й ступени). Порядок разучивания элементов напрашивается следующий: 1, 5, 3, 8, 6, 12, 9, 4, 10, 2, 7, 11. В заключение, пожалуй, можно сказать несколько слов о задачах, которые решаются при разучивании каждого элемента.


Первый элемент. Учимся брать тон. Запоминаем первую ступень. Учимся строить 3-ю ступень относительно первой.

NB! Все ступени мажора (кроме первой) и II, IV, V и VII ступени минора необходимо интонировать с тенденцией к повышению. III и VI ступени минора — наоборот, с тенденцией к понижению.

Учим VII ступень и II ступень. Запоминаем их. Наиболее продвинутые разучивают еще и IV ступень. Отмечаем, что II ступень у вторых голосов и II ступень у первых голосов — один и тот же звук.

Учимся петь II и III ступень в самой неудобной последовательности (при движении вверх). Это одно из самых трудных мест в молебне. Но оно и «подстраховано» тем, что прежде хора те же запевы поет священник, с которого можно скопировать правильное интонирование попевки. Первые голоса разучивают еще и V ступень.


Те же самые ступени, что и в предыдущем примере, но уже без посторонней помощи. В последнем "Господи помилуй" добавляется уже известная VII ступень, уже пройденная ранее (элемент 5).

Те же ступени, что и в предыдущем случае, но вместе с VII ступенью. Скачок III — I — IV (для первых голосов дополнительно V — III — VI).

Добавляем VI ступень. На данном этапе первые голоса уже знакомы со всеми основными ступенями мажора, а вторые пока еще не знакомы с V ступенью.


Осваиваем переход из мажора в «верхний» минор. Сам переход осуществляет священник, а наша задача — услышать новую I ступень. Первые голоса, помимо этого, осваивают III ступень в миноре.

А здесь — мы уже сами осуществляем переход.


Переход нам здесь делать не нужно, достаточно услышать новую первую ступень. Главная задача — освоение III ступени в миноре. Все остальное уже знакомо.

Осваиваем возврат из минора в мажор. Все остальное знакомо и уже очень легко.


Суммируем трудности предыдущих трех элементов: переход в минор, III ступень в миноре, возврат обратно в мажор. Первые голоса, помимо этого, осваивают VI ступень в миноре.

Если вы аккуратно доучили до этого места и запомнили используемые ступени, большинство трудностей обихода вам уже не страшны. Можно переходить к изучению гласов.

Последование молебна с акафистом святому благоверному князю Александру Невскому в схиме Алексию

Святой Александр Невский

Молебен с акафистом святому Александру Невскому


Диакон: Благослови́, Влады́ко.

Священник: Благослове́н Бог наш всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.


Диакон: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Хор: Царю́ Небе́сный, / Уте́шителю, Ду́ше и́стины, / И́же везде́ сый / и вся исполня́яй,/ Сокро́вище благи́х / и жи́зни Пода́телю, / прииди́ и всели́ся в ны, / и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, / и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.


Глас 4:

Диакон:

Стих 1: Испове́дайтеся Го́сподеви, я́ко благ, я́ко в век ми́лость Его́.

Хор: Бог Госпо́дь и яви́ся нам, благослове́н гряды́й во и́мя Госпо́дне.

Стих 2: Обыше́дше обыдо́ша мя, и и́менем Госпо́дним противля́хся им.

Хор: Бог Госпо́дь и яви́ся нам, благослове́н гряды́й во и́мя Госпо́дне.

Стих 3: Не умру́, но жив бу́ду, и пове́м дела́ Госпо́дня.

Хор: Бог Госпо́дь и яви́ся нам, благослове́н гряды́й во и́мя Госпо́дне.

Стих 4: Ка́мень, его́же небрего́ша зи́ждущий, сей бысть во главу́ у́гла: от Го́спода бысть сей, и есть ди́вен во очесе́х на́ших.

Хор: Бог Госпо́дь и яви́ся нам, благослове́н гряды́й во и́мя Госпо́дне.


Тропарь святого, глас 4:

Яко благочести́ваго ко́рене / пречестна́я о́трасль был еси́, блаже́нне Алекса́ндре: / яви́ бо тя Христо́с, / я́ко не́кое Боже́ственное сокро́вище Росси́йстей земли́, / но́ваго чудотво́рца, пресла́вна и Богоприя́тна. / И днесь соше́дшеся в па́мять твою́ ве́рою и любо́вию, / во псалме́х и пе́ниих ра́дующеся, сла́вим Го́спода, / да́вшаго тебе́ благода́ть исцеле́ний, / Его́же моли́ спасти́ град сей, / и держа́ве Росси́йской Богоуго́дней бы́ти, / и сыново́м Росси́йским спасти́ся. (Дважды)


Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.


Кондак, глас 8:

Я́ко звезду́ тя пресве́тлу, почита́ем, / от восто́ка возсия́вшую и на запа́д прише́дшую: / всю бо страну́ сию́ чудесы́ и добро́тою обогащ́аеши / и просвеща́еши ве́рою чту́щия па́мять твою́, Алекса́ндре блаже́нне. / Сего́ ра́ди дне́сь пра́зднуем твое́ успе́ние, лю́дие твои́ су́щии: / моли́ спасти́ Оте́чество твое́ и вся притека́ющия к раце моще́й твои́х / и ве́рно вопию́щия ти: / ра́дуйся, гра́ду на́шему утвержде́ние.


Запевы трижды:

Духовенство:

Хор: Святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре, моли́ Бо́га о нас.

Духовенство: Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Хор: И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Акафист святому благоверному великому князю Александру Невскому

Кондак 1

Избра́нному воево́де земли́ Росси́йский, све́тлому украше́нию Це́ркве Правосла́вныя, святому благоверному великому князю Александру Невскому, похва́льная воспису́юще, я́ко ве́рою враги́, ви́димыя же и неви́димыя, победи́вшему, и в вере своей, по речению апо́столову, добродетель, в добродетели же разум, в разуме же воздержание, в воздержании же терпение, в терпении же благочестие, братолюбие и любовь яви́вшему, со умилением и радостию возопии́м:

Икос 1

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 2

Видевше лепо́ту лица и теле́снаго в́озраста твоего, новогра́дстии людие ра́довахуся и сла́вляху Бога, взирающе на тя: мы же, помина́юще светлейшия па́че солнца доброде́тели твоя, блаженне Александре, просла́вившему тя Го́сподеви пои́м: Алилу́иа.

Икос 2

Разуме́л еси́, богому́дре Александре, я́ко прехо́дит о́браз ми́ра сего́, еди́но же есть на потре́бу челове́ком, е́́же благоугоди́ти Го́сподеви: сего́ ра́ди измла́да от любве к миру и я́же в мире уклони́лся еси́, вожделе́в же зде су́щими стяжа́ти небе́сная, я́ко верный раб, Го́споду во всем житии́ неле́ностно послужи́л еси́. Те́мже вопие́м ти:

Радуйся, подви́жниче веры, угожде́ние Богу па́че всего предызбра́вый.

Радуйся, подобне Аврааму во всем житии непорочно пред Богом поживый.

Радуйся, Исааково послушание показавыи;

Радуйся, путем Иаковля смиренномудрия ходивый.

Радуйся, Иосифову чистоту и целомудрие стяжавый;

Радуйся, Моисееву любовь к людем своим в себе явивый.

Радуйся, якоже Самуил чиста себе от всякаго любостяжания соблюдавый;

Радуйся, кротостию Давидовою враги своя победивый.

Радуйся, Петровой пламенней вере поревновавый;

Радуйся, с Павлом игу Христову себе поработивый.

Радуйся, богомудрие Иоанново подвигом поучения в слове Божием снискавый;

Радуйся, многих святых добродетели в себе совокупивый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 3

Силою веры стяжал еси, блаженне Александре, высшее любомудрие, егоже ради, презирая плоть, прилежал еси о души безсмертней: темже ублажающе тя, яко стяжавша ныне безсмертие, вопием прославившему тя Христу: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй всегда пред очима своима Господа, трезвенно пожил еси, блаженне Александре, и вся яже творил еси, творя во славу Божию, угодил еси Богу, Емуже предстоиши ныне с лики от века угодивших: темже радующеся о тебе, зовем ти:

Радуйся, истиннаго трезвения подвижниче;

Радуйся, спасительнаго созерцания любителю.

Радуйся, наставниче наш в подвиге от мира удаления;

Радуйся, стяжателю совершеннаго дара бодрственнаго себе внимания.

Радуйся, всякаго безсловеснаго вожделения твердый противоборниче;

Радуйся, благочестия добрый подвижниче, преуспевый в разуме и деянии.

Радуйся, яко силою молитвы препобедил еси диавольская искушения;

Радуйся, яко себе от греха оградил еси последних воспоминанием.

Радуйся, яко возлюбил еси душею еже о небесных помышление;

Радуйся, яко преуспел еси в неленостных яже к Богу молитвенных предстояниих.

Радуйся, яко все житие свое освящал еси непрестанным Имене Вожия призыванием;

Радуйся, яко угождал еси Господеви всяким благоугождением.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 4

Бури искушений воздвигоша врази и противу тебе, блаженне Александре. Ты же препобедил еси сия силою благодати Христовы: темже ныне, к тихому пристанищу притек, с лики искушенных в мире, победивших же мир, вопиеши Христу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав Павла, глаголюща: «Всяк подвизаяйся от всех воздержится», вся в уметы вменил еси, блаженне Александре, да Христа приобрящеши: подвигами же отвержения себе и ко благим делом принуждения стяжал еси свободу славы чад Божиих: темже ублажающе тя, вопием ти таковая:

Радуйся, образ отвержения себе нам показавый;

Радуйся, ношению креста в последовании Христу нас научивый.

Радуйся, плоть со страстьми и похотьми ея поправый;

Радуйся, житием твоим суету мира обличивый.

Радуйся, всякое пристрастие земное от себе отгнавый;

Радуйся, разум свой в послушание веры пленивый.

Радуйся, волею своею благое иго заповедей Христовых подъявый;

Радуйся, сердце свое от всякия страсти душевредныя чисто сохранивый.

Радуйся, себе Богу всесовершенне предавый;

Радуйся, чрез все житие свое Богу послуживый.

Радуйся, совершением заповедей любовь к себе Божию стяжавый;

Радуйся, наследие Царствия благоугождением Богу улучивый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 5

Боготечною звездою прешел еси в мире, блаженне Александре, блистающ славою и добродетелию: темже ныне сияеши на Небесех славою вечною с лики праведник, с нимиже выну воспеваеши Христу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя, блаженне Александре, николиже во бранех побеждаема, всегда же побеждающа, невернии единаго имене твоего устрашахуся, мы же, поминающе исполненное веры мужество твое, ублажаем тя, глаголюще:

Радуйся, доблественный в защиту веры и Церкве воителю;

Радуйся, своея земли мужественный защитителю.

Радуйся, наветов вражиих мудрый разорителю;

Радуйся, мира безпомощных сильный оградителю.

Радуйся, воинства свейскаго на брегах Невских славный победителю;

Радуйся, безопасности всея северныя страны земли Российския охранителю.

Радуйся, злых козней иноверия, подвигших чуждую рать на землю нашу, разрушителю;

Радуйся, законов правды богоукрепляемый утвердителю.

Радуйся, Пскова, отечества святыя Ольги, свободителю;

Радуйся, ненавидевших мира умирителю.

Радуйся, буйства неустроенныя в тыя дни Литвы укротителю;

Радуйся, во всех сих бранех христолюбиваго воинства своего мудрый предводителю.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 6

Проповедника кротости и терпения явил еси себе, блаженне Александре, посреди преславных побед твоих: темже и стяжал еси сугубый венец от Царя Христа, Емуже предстоиши ныне, вопия: Аллилуиа.

Икос 6

Провозсиял еси, блаженне Александре, паче мужества, терпением твоим, егоже стяжал еси, взирая на Начальника веры и Совершителя Иисуса, Иже вместо предлежащия ему радосте претерпе Крест: темже восхваляюще тя, усердно вопием:

Радуйся, до конца в подвизех служения Богу претерпевый;

Радуйся, терпению Христову верно подражавый.

Радуйся, силу заповеди Христовы, яже о любви ко врагом, премудро уразумевый;

Радуйся, и согрешшим противу тебе избавленным тобою людем любовь истинную показавый.

Радуйся, во искушении от народа своего хитрость лукавого прозревый;

Радуйся, мирным отбытием своим из земли своея злобу врага поправый.

Радуйся, и во всем житии своем ухищрения сатаны проразумевый;

Радуйся, злое благим, по апостолу, выну препобеждавый.

Радуйся, паки, в годину скорби, в помощь оскорбившему тя Новуграду предуспевый;

Радуйся, сего ради пламенную любовь от народа своего себе снискавый.

Радуйся, Божия посещения, болезни и лишения, со упованием терпевый;

Радуйся, сего ради светлый венец от Господа стяжавый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 7

Хотяй провозсияти тебе всеми добродетельми, блаженне Александре, Владыка Христос призвал есть тебе к служению людем своим во дни посещения: ты же притяжал еси к терпению смирение, егоже ради ныне превознесен еси, предстоя Богу с песнию: Аллилуиа.

Икос 7

Дивно бе видети, како непобедимый воитель смиренно преклоняет главу свою пред неверными, ихже посла Господь на люди своя ради грех их: дивно же есть и воспомянути непобедимое смирение твое, блаженне Александре, имже и Господеви благоугодил еси, и люди своя спасл еси. Темже благодарно вопием ти:

Радуйся, смирения Господня подражателю;

Радуйся, подобающаго богопоставленным властем почитания учителю.

Радуйся, всякаго превозношения противоборче;

Радуйся, истиннаго послушания подвижниче.

Радуйся, всем нам образе вернаго Богу служения;

Радуйся, начальствующим наставниче в богоприятном людем предстоянии.

Радуйся, подвластных руководителю в богозаповеданном предержащим властем повиновении;

Радуйся, яко многажды ради блага людей своих путьшествовал еси к безбожным, ни во чтоже вменяя яже от них испытания.

Радуйся, яко не устрашился еси, призвав Бога, прийти к Батыеви, исполняя его веление;

Радуйся, яко многащи воспринимал еси на себе страшный ответ о неразумных народа своего востаниих.

Радуйся, яко оградил еси люди твоя от зловреднаго с неверными общения;

Радуйся, яко мудре оградил еси в земли своей отеческия доблести и предания.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 8

Странническое житие прешел еси на земли, блаженне Александре, не ведый покоя в трудех своих и не имый зде пребывающаго града, но грядущаго взыскуяй: сего ради ныне, блаженне, вселился еси в вечных обителех, выну поя Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Всею душею послужив Господу и всем житием своим благоугодив ему, прославился еси благочестием, егоже ради и исповедник явился еси веры Христовы, блаженне Александре: поминающе убо подвиг исповедничества твоего, вопием ти:

Радуйся, злобы неверных не устрашивыйся;

Радуйся, твари паче Создавшаго не послуживый.

Радуйся, солнцу и огню в стане безбожных не поклонивыйся;

Радуйся, веру свою во искушении сохранивый.

Радуйся, велению безбожному не покоривыйся;

Радуйся, твердый проповедник веры пред неверными себе явивый.

Радуйся, с сугубою славою, по исповедании своем, в землю свою возвративыйся;

Радуйся, во всем житии верным вере отцев пребывый.

Радуйся, от лести иноверия премудре уклонивыйся;

Радуйся, лукавство проповедников лжеверия яве обличивый.

Радуйся, твердый защитник правоверия явивыйся;

Радуйся, лжесловесие врагов Православия словом здравым препобедивый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 9

Всего себе повинув Богови, яко раб благий и верный послужил еси Ему, блаженне Александре, паче сверстник твоих для земли твоея потрудився: темже и внити сподобился еси в радость Господа своего, Емуже предстоиши ныне, со Ангелы поя: Аллилуиа.

Икос 9

Витийствующий язык не возмогл бы восхвалити дела твоя, блаженне Александре, яже совершил еси, полагая по братии душу свою: смиренно убо поминающе сицевая исправления твоя, умиленную песнь приносим ти, глаголюще:

Радуйся, братолюбия христианскаго приискренний ревнителю;

Радуйся, Моисеевы и Павловы любве ко братии подражателю.

Радуйся, заповедей Христовых яже о любви верный исполнителю;

Радуйся, и всех нас в любви к присным дивный наставниче.

Радуйся, примером своим паче слова явивыйся стязающихся о наследии братии своих примиритель;

Радуйся, о благе народа усердно в житии своем пекийся.

Радуйся, общаго мира во днех своих устроителю;

Радуйся, изгнаннаго страхом нашествий татарских народа своего собирателю.

Радуйся, безпомощных присный защитителю;

Радуйся, нищих и алчущих питателю.

Радуйся, сирых сильный покровителю;

Радуйся, и ныне всех скорбящих и нуждающихся мощный пред Господом предстателю.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 10

Спасти хотя душу свою, ведый же, яко не имущему любве к Богу никиими же подвигами и добродетельми улучити спасение возможно есть, стяжал еси венец добродетелей, еже есть любовь к Богу, Емуже предстоя ныне, радостно вопиеши: Аллилуиа.

Икос 10

Царя Небеснаго возлюбив от всего сердца твоего, и от всея души твоея, и всею мыслию твоею, принесл еси Ему, блаженне Александре, последи многоразличных приношений веры и усердия, себе самаго в жертву живу, святу, благоугодну: темже ублажающе тя, вопием ти:

Радуйся, в житии своем всеми богоугодными делы Господеви послуживый;

Радуйся, обетами иночества святое житие свое увенчавый.

Радуйся, многи храмы Божий, безбожными раззоренныя, обновивый;

Радуйся, к просиянию подвигов постничества обители святыя созидавый.

Радуйся, подвизающихся измлада в благочестии ради Бога возлюбивый;

Радуйся, ангельский образ и себе чистою душею предызбравый.

Радуйся, в конец жития своего всего себе Богу посвятивый;

Радуйся, приятием схимы, с новым именем Алексия, всесовершенне себе Богу предавый.

Радуйся, обетом девства чистоту сердца своего явивый;

Радуйся, обетом нестяжания высоту духа своего показавый.

Радуйся, обетом послушания всецелое служение свое Единому Богу во веки утвердивый;

Радуйся, к венцу мудраго и благаго князя мзду инока притяжавый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 11

Пение погребальное слезами растворяшеся у гроба твоего, блаженне Алексадре; людие твои плакахуся о тебе, солнце земли Русския, в полудни зашедшем, и рыдания прерываху умиленную песнь их к Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Свет славы небесныя осия тя вскоре, блаженне Александре, утешая плачущия люди твоя: темже видяще при гробе твоем знамения и чудеса, сынове российстии достойне призываху тя, яко в молитвах предстателя; мы же, понимающе скорое заступление твое, вопием ти:

Радуйся, угодниче Божий, в самом погребении прославление от Бога получивый;

Радуйся, скорый предстателю наш, егоже призываху отцы наши в нуждех и озлоблениих.

Радуйся, в борьбе с татары князю Димитрию Донскому вспоможение явивый;

Радуйся, царю Иоанну и казанцы одоление исходатаивый.

Радуйся, исцеления многоразличныя всем подаваяй;

Радуйся, слепым зрение молитвою твоею возвращаяй.

Радуйся, хромым, припадающим ко гробу твоему, хождение даруяй;

Радуйся, разслабленных неможение врачуяй.

Радуйся, одержимым от бесов свобождение подаваяй;

Радуйся, безнадежных надеждою спасения оживляяй.

Радуйся, в погубльших разум разумение возставляяй;

Радуйся, от гроба твоего многообразныя чудотворения присно источаяй.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 12

Благодать познавше, живущую в нетленных мощех твоих, людие владимирстии с любовию прихождаху ко святей раце твоей и, радостно лобызающе ю, славляху о тебе Бога, прославляющаго святыя Своя, со умилением вопиюще Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще добродетели и чудеса твоя, радостию сретаху и провождаху отцы наши святое тело твое, егда, преселяхуся святыя мощи твоя на новое место покоища в славном святаго Петра граде: и мы ныне, радующеся о небесней славе твоей и обитании нетленных мощей твоих в богоизбранном граде сем со онеми вопием ти:

Радуйся, российский Иосифе, на новое место упокоения преселивыйся;

Радуйся, всех концев земли Российския покровителю.

Радуйся, Петрова града благонадежное утверждение;

Радуйся, тогоже во бранех Небесный защитителю.

Радуйся, северныя столицы неоцененное украшение;

Радуйся, тезоименитыя тебе обители славо и утверждение.

Радуйся, народу русскому здравие же и спасение молитвами твоими подаваяй;

Радуйся, всех упование на тя возложивших, богомудрый учителю.

Радуйся, иноком, яко инок, полезное, примером жизни своея, наставление преподаваяй;

Радуйся, мирским людем, яко в мире потрудивыйся, к добродетелем общежития руководителю.

Радуйся, нетлением своим всем нам надежду воскресения подаваяй;

Радуйся, всех нас в напастех и скорбех поборниче, хранителю и свободителю.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 13

О святый благоверный великий княже Александре! От благоговейных сердец приносимую ти, аще и недостойную, хвалебную песнь сию, приими от нас, яко усердную жертву сердец, любящих тя и ублажающих святую память твою. Охраняй всех нас молитвами твоими: огради ходатайствы твоими град твой и вся люди земли Российския, да тихое и безмолвное житие поживше в нынешнем веце блаженство вечное наследим и купно с тобою и всеми святыми выну сподобимся воспевати Богу: Аллилуиа.

(Сей кондак читается трижды.)

Икос 1

Со Ангелы и всеми святыми предстои́ши ныне Христу, блаже́нне Александре, моля́ся о любо́вию чту́щих тя: темже, помина́юще, я́ко измла́да Христа возлюбив, к небесным духом прилепи́лся еси́, безпло́тных подража́в житию́, ублажаем тя, вопиюще:

Радуйся, ко́рене благочести́ваго о́трасле пречестна́я.

Радуйся, благове́рия предков насле́дниче.

Радуйся, доброде́телей отца боголюби́ваго подража́телю.

Радуйся, кро́тости и благоче́стия ма́терняго прее́мниче.

Радуйся, вождю́ к небесе́м ста́да своего христолюби́ваго.

Радуйся, в житии всех рабов Божиих дру́же и ревни́телей благочестия собесе́дниче.

Радуйся, преподо́бных ли́ка богосве́тлаго соприча́стниче.

Радуйся, веры Христовы непобедимый испове́дниче.

Радуйся, во́лею му́чениче, сликовству́яй ныне со́нму мучеников добропобе́дному.

Радуйся, христианскаго упова́ния и любве́ всем нам девственный проповедниче.

Радуйся, уста́вов и чи́на церковнаго благоле́пнаго ревнителю.

Радуйся, верных чад Церкве и угодников Божиих сонасле́дниче.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 1

Диакон: Во́нмем, прему́дрость, во́нмем. Проки́мен, глас четве́ртый:

Честна́ пред Го́сподем сме́рть преподо́бных Его́.

Хор: Честна пред Го́сподем сме́рть преподо́бных Его́.

Диакон: Что́ возда́м Го́сподеви о все́х, я́же воздаде́ ми.

Хор: Честна́ пред Го́сподем сме́рть преподо́бных Его.

Диакон: Честна́ пред Го́сподем.

Хор: Сме́рть преподо́бных Его́.

Диакон: Го́споду помо́лимся.

Хор: Го́споди, поми́луй.

Священник: Я́ко свят еси́, Бо́же на́ш, и во святы́х почива́еши, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.

Диакон: Всякое дыхание да хвалит Господа.

Хор:

Диакон: Хвали́те Бо́га во святы́х Его́, хвали́те Его́ во утверже́нии си́лы Его́.

Хор: Вся́кое дыха́ние да хва́лит Го́спода.

Диакон: Вся́кое дыха́ние.

Хор: Да хва́лит Го́спода.

Диакон: И о сподо́битися нам слы́шанию свята́го Ева́нгелия Го́спода Бо́га мо́лим.

Хор: Го́споди, поми́луй. (Трижды.)

Диакон: Прему́дрость, про́сти, услы́шим свята́го Ева́нгелия.

Священник: Мир всем.

Хор: И ду́хови твоему́.

Священник: От Матфе́я, свята́го Ева́нгелия чте́ние.

Хор: Сла́ва Тебе́, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Диакон: Во́нмем.


Священник чтет Евангелие от Матфея (зачало 43, гл. 11, ст. 27–30):


Рече́ Госпо́дь Свои́м ученико́м: Вся́ Мне́ пре́дана су́ть Отце́м Мои́м, и никто́же зна́ет Сы́на, то́кмо Оте́ц: ни Отца́ кто́ зна́ет, то́кмо Сы́н, и ему́же а́ще во́лит Сы́н откры́ти. Прииди́те ко мне́ вси́ тружда́ющиися и обремене́ннии, и А́з упоко́ю вы́. Возми́те и́го Мое́ на себе́, и научи́теся от Мене́, я́ко кро́ток е́смь и смире́н се́рдцем: и обря́щете поко́й душа́м ва́шим. И́го бо Мое́ бла́го, и бре́мя Мое́ легко́ е́сть.

В таинствах Церковь сообщает своим членам благодатные дары для совершения спасения в их земной жизни.

В жизни христиан могут быть различные потребности и нужды. Церковь и в этих случаях не оставляет христиан без своего особенного заступления, наставления и освящения. На всякую потребу она отвечает молитвою и благословением. Когда постигают нас житейские скорби и болезни, когда угрожают нам враги видимые и невидимые, когда тревожат нас соблазны мира или, наоборот, когда мы удостаиваемся особых милостей и благодеяний Божиих, - для всех таких случаев существует особый вид частного богослужения «на всяку потребу», на котором воссылаются Богу и Его угодникам или прошения о ниспослании потребной милости, или благодарение за дарованные блага. Формами такого богослужения служат особые молитвословия и молебные пения.

Молебен - это богослужение, совершаемое по особой какой-либо нужде, общественной или частной.

Молебны выделились из древних общественных молений, при которых возносились и с которыми соединялись частные моления верующих о своих собственных нуждах. После прекращения гонений на христиан и с умножением числа верующих общие моления по частным потребностям христиан мало-помалу выделились из общественных молитвословий и составили особые чины молебнов и молитв на разную потребу. Те и другие в настоящее время изложены в Требнике, в Книге молебных пений и особых книжках.

В Требнике (Малом, Большом и Дополнительном) помещаются молитвы на благословение разного рода пищи («брашна»): мяса, сыра, яиц, начатков овощей и фруктов, молитвы на основание строений, путешествующим, молитвы в начале Рождественского и Великого постов и мног. др. Чин совершения этого вида молитвословий весьма прост и несложен. Для совершения молитвословия на какой бы то ни было случай священник облачается обыкновенно в епитрахиль (иногда и в фелонь). После начала, которым служит иногда начальный возглас вечерни, иногда Трисвятое и по Отче наш, а иногда просто приглашение священника: «Господу помолимся», - читаются одна или две молитвы соответственного содержания. Молитва сопровождается священническим благословением или кроплением святой водою предмета, над которым читается молитва. Заключительный возглас молитвы служит обычно вместе с тем отпустом. (Об освящении священных вещей храма и икон будет подробнее сказано ниже.)

В книге «Последование молебных пений» содержатся молебные пения или просто молебны, по своему составу представляющие из себя сокращенное утреннее богослужение, приспособленное к нуждам лиц, для которых оно совершается. Молебны на разные случаи помещены также и в Большом Требнике. Молебны совершаются в храмах или в частных домах.

По способу совершения молебные пения различаются двух видов: одни с пением канона и чтением Евангелия (иногда и с акафистом), другие - без канона, а некоторые и без чтения Евангелия.

С каноном совершаются следующие молебные пения: во время бездождия, во время безведрия, по случаю наводнения, «во время губительнаго поветрия и смертоносныя заразы».

Без канона совершаются: молебное пение на новый год, при начатии учения отроков, о недужных, о получении всякого прошения, чин благословения в путешествие, хотящим по водам плыти и др.

Без канона и без Евангелия совершается молебен святому великомученику Феодору Тирону в пятницу 1-й седмицы Великого поста и др.

Молебное пение начинается возгласом или вечерни, или утрени («Слава Святей…»), или литургии.

После возгласа поется «Царю Небесный», а от Пасхи до Вознесения - «Христос воскресе» (трижды), читается Трисвятое по Отче наш и затем псалом, избранный соответственно цели моления.

Затем поются «Бог Господь» и тропари.

Читается 50-й псалом и поется канон. Припевы к тропарям канона обычно указываются на ряду.

После 3-й песни бывает сугубая ектения: «Помилуй нас, Боже».

После 6-й песни произносится малая ектения и читается Евангелие, предваряемое прокимном и соответствующими молитвословиями; в некоторых молебнах пред Евангелием читается и Апостол. Иногда после 6-й песни перед чтением Евангелия читается акафист.

Канон оканчивается пением «Достойно есть» или, в праздник, - ирмосом 9-й песни канона праздника.

После чтения Трисвятого по Отче наш - поется тропарь и произносится сугубая ектения и особая молитва, приспособленная к предмету моления или благодарения (молитва иногда читается с коленопреклонением).

После молитвы бывает отпуст, который священник произносит с крестом в руках.

Если молебен совершается без канонов, то после «Бог Господь» и тропарей сразу бывает чтение Апостола и Евангелия, после которого сразу - сугубая ектения и молитва. После молитвы иногда поется великое славословие или «Тебе, Бога, хвалим», а после отпуста - многолетие.

ЧИН ОБЩЕГО МОЛЕБНА СПАСИТЕЛЮ, БОЖИЕЙ МАТЕРИ И СВЯТОМУ

Схема общего молебна Спасителю, Божией Матери и святым такая же, как и молебных пений с каноном, помещаемых в «Книге молебных пений».1 Но вместо канона поются запевы, заменяющие собой ирмосы и тропари канона.

Священник (возглас): Благословен Бог наш...

Хор : Аминь. Царю Небесный...

Чтец : Трисвятое по Отче наш. Господи помилуй (12 раз). Приидите, поклонимся (трижды) и 142-й псалом. Слава и ныне. Аллилуиа (трижды).

Диакон : Бог Господь...

И поются тропари (смотря по молебну) и Богородичен 1-й - по гласу последнего тропаря.

Чтец : 50-й псалом. После чего священнослужители поют группу запевов (повторяемых хором): «Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе» или «Пресвятая Богородице, спаси нас» или «Святый… моли Бога о нас» (смотря по молебну). Затем: «Слава». - Хор: «И ныне».

Каждая такая группа запевов соответствует одной песни канона, и поют их по числу песней в каноне (ирмосы не поются).

По 3-й и по 6-й песни поется катавасия: «Избави от бед» (если молебен Спасителю) или «Спаси от бед» (если Богородице), или: «Моли Бога о нас» (если святому). Затем: «Призри благосердием, Всепетая Богородице».

После 3-й песни - сокращенная сугубая ектения.

По 6-й песни - малая ектения, прокимен и Евангелие.

По 9-й песни вместо катавасии - Достойно есть, а в двунадесятый праздник - задостойник.

Чтец : Трисвятое по Отче наш.

Хор : Тропарь или кондак. Затем произносится сугубая ектения - «Помилуй нас, Боже…».

После ектении произносится возглас: «Услыши ны, Боже» и читается молитва Спасителю или Божией Матери, или святому, смотря по молебну.

Затем: «Премудрость. Пресвятая Богородице, спаси нас», и проч. И бывает отпуст, на котором поминаются святые, которым пелся молебен.

Если молебен поется с акафистом, то акафист поют после 6-й песни, но прежде малой ектении и Евангелия (по другой практике - после ектении пред Евангелием).

Если молебен соединяется с водоосвящением, то водоосвящение совершается после чтения Евангелия. По прочтении Евангелия поют тропари: «Еже радуйся Ангелом приимшая» - по Требнику все по ряду; а в конце водоосвящения поют: «Владычице, приими молитвы раб Твоих» и опять поют запевы за 7-ю, 8-ю и 9-ю песни по указанному выше чину.

Молебное пение в Пасхальную седмицу отличается от обычного молебна тем, что в нем преобладает пение пасхальных песнопений. Вначале не бывает мирной ектении и пения тропаря, а поется «Христос воскресе» со стихами (как на пасхальной утрене и литургии). Канон поется Пасхи с припевами святому. Ектения краткая сугубая бывает только в конце молебна.

Л.

Д. Вонмем.

И священник читает Евангелие. И по окончании его:

Л. Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

Воскресная песнь после Евангелия

Воскресение Христово видевше, поклонимся Святому Господу Иисусу, единому безгрешному. Кресту Твоему поклоняемся, Христе, и святое воскресение Твое поем и славим: Ты бо еси Бог наш, разве Тебе иного не знаем, имя Твое именуем. Приидите вси вернии, поклонимся святому Христову воскресению: се бо прииде Крестом радость всему миру, всегда благословяще Господа, поем воскресение Его: распятие бо претерпев, смертию смерть разруши.

Псалом 50-ый

Слава: Молитвами Апостолов, Милостиве, очисти множества согрешений наших.

И ныне: Молитвами Богородицы, Милостиве, очисти множества согрешений наших.

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое.

От недели Мытаря и Фарисея до пятой недели св. Четыреде-сятницы, вместо Молитвами апостолов, после 50-го пс. поем:

Слава: Покаяния отверзи ми двери, Жизнодавче, утренюет бо дух мой ко храму святому Твоему; храм носяй телесный весь осквернен: но яко щедр, очисти благоутробною Твоею милостию.

И ныне: На спасения стези настави мя, Богородице, студными бо окалях душу грехми, и в лености все житие мое иждих.

Помилуй мя, Боже, по велпцей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое.

Множества содеянных мною лютых, помышляя окаянный, трепещу страшнаго дне суднаго: но надеяся на милость благоутробия Твоего, яко Давид вопию Ти: помилуй мя, Боже, по велицей Твоей милости.

Диакон или священник:

Д. Спаси, Боже, люди Твоя…

Л. Господи, помилуй (12раз).

Возглас: Милостию и щедротами и человеколюбием Единороднаго Твоего Сына, с Ним же благословен еси, со пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом ныне, и присно и во веки веков.

И начинаем каноны. По третьей песни малая ектения и возглас: Яко Ты еси Бог наш. По шестой песни - опять малая ектения и возглас: Ты бо еси Царь мира и Спас душ наших. По восьмой песни - Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, поюще и превозносяще во вся веки.

Затем катавасия и бывает каждение. Диакон (или священник) возглашает: Богородицу и Матерь Света в песнех возвеличим.

Песнь Богородицы:

Величит душа моя Господа, и возрадовася дух мой о Бозе, Спасе моем.

Честнейшую херувим и славнейшую без сравнения серафим, без нетления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем .

Яко призре на смирение рабы Своея: се бо отныне ублажат мя вси роды.

Честнейшую…

Яко сотвори величие Сильный, и свято имя Его, и милость Его в роды родов боящимся Его.

Честнейшую…

Сотвори державу мышцею Своею, расточи гордыя мыслию сердца их.

Честнейшую…

Низложи сильныя со престол, и вознесе смиренныя, алчущия исполни благ и богатящияся отпусти тщи.

Честнейшую…

Восприят Израиля отрока Своего, помянути милости, якоже глагола ко отцем нашим Аврааму и семени его даже до века.

Честнейшую…

Затем девятая песнь канона. После малой ектении возглас: Яко Тя хвалят вся силы небесныя, и Тебе славу воссылаем. Если воскресенье: Свят Господь Бог наш (трижды) и ексапостиларий.

Посем начинаем:

Всякое дыхание да хвалит Господа.

Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Тебе подобает песнь Богу.

Хвалите Его вси ангели Его, хвалите Его вся силы Его. Тебе подобает песнь Богу.

По стихирах Слава: стихира евангельская, или празднику, или святому. И ныне: Богородичен, в воскресенье же:

Преблагословенна еси, Богородице Дево, Воплощшим бо ся из Тебе ад пленися, Адам воззвася, клятва потребися, Ева свободися, смерть умертвися, и мы ожихом. Тем воспевающе вопием: благословен Христос Бог, благоволивый тако, слава Тебе.

Священник возглашает: Слава Тебе, показавшему нам свет.

Великое славословие

Слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение. Хвалим Тя, благословим Тя, кланяем Ти ся, славословим Тя, благодарим Тя, великия ради славы Твоея. Господи, Царю Небесный, Боже

Отче Вседержителю. Господи, Сыне Единородный, Иисусе Христе и Святый Душе. Господи Боже, Агнче Божий, Сыне Отеч, вземляй грех мира, помилуй нас; вземляй грехи мира, приими молитву нашу. Седяй одесную Отца, помилуй нас. Яко Ты еси един свят, Ты еси един Господь, Иисус Христос, во славу Бога Отца. Аминь.

На всяк день благословлю Тя, и восхвалю имя Твое во веки, и в век века. Сподоби, Господи, в день сей без греха сохранитися нам. Благословен еси, Господи Боже Отец наших, и хвально и прославлено имя Твое во веки. Аминь. Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя.

Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим (трижды).

Господи, прибежище был еси нам в род и род. Аз рех: Господи, помилуй мя, исцели душу мою, яко согреших Тебе.

Господи, к Тебе прибегох, научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой, яко у Тебе источник живота, во свете Твоем узрим свет. Пробави милость Твою ведущим Тя.

Трисвятое.

Тропарь Воскресный

1, 3, 5, 7 гласа:

Днесь спасение миру бысть, поем Воскресшему из гроба, и начальнику жизни нашея: разрушив бо смертию смерть, победу даде нам и велию милость.

2, 4 , 6, 8 гласа: Воскрес из гроба, и узы растерзал еси ада, разрушил еси осуждение смерти, Господи, вся от сетей врага избавивый: явивый же Себе апостолом Твоим, послал еси я на проповедь, и теми мир Твой подал еси вселенней, едине многомилостиве.

Ектения сугубая

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей (см. стр. 36)

И ектения просительная:

Д. Исполним утреннюю молитву нашу Господеви.

Л. Господи, помилуй.

Д Заступи, спаси (см. стр. 41).

Возглас: Яко Бог милости и щедрот и человеколюбия еси…

Св. Мир всем.

Л. И духови Твоему.

Д Главы наша Господеви приклоним.

Л. Тебе, Господи.

Прочитав тайно молитву главопреклонения:

Св. Твое бо есть еже миловати и спасати ны, Боже наш, и Тебе славу воссылаем: Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Л. Аминь.

Д Премудрость.

Л. Благослови.

Обычное начало: Благословен Бог… Царю небесный… и прочее.

Затем: Бог Господь, и явися нам, благословен грядый во имя Господне (со стихами).

И тропарь, кому поется молебен.

Иисусу, тропарь, гл. 2. Пречистому Твоему образу поклоняемся, Благпй, просяще прощения прегрешений наших, Христе Боже: волею бо благоволил еси плотию взыти на крест, да избавиши, яже создал еси, от работы вражия. Тем благодарственно вопием Ти: радости исполнил еси вся, Спасе наш, пришедый спасти мир.

Богородице, тропарь, гл. 4. К Богородице прилежно ныне притецем грешнии и смиреннии, и припадем в покаянии зовуще из глубины души: Владычице, помози, на ны милосердовавши: потщися, погибаем от множества прегрешений, не отврати Твоя рабы тщи, Тя бо и едину надежду имамы.

Слава… и ныне… гл. 4. Не умолчим никогда, Богородице, силы Твоя глаголати недостойнии: аще бо Ты не бы предстояла молящи, кто бы нас избавил от толиких бед; кто же бы сохранил до ныне свободны. Не отступим, Владычице, от Тебе, Твоя бо рабы спасаеши присно от всяких лютых.